Předem bych chtěl upozornit, že jsem strojař a u elektro věcí umím najít leda tak plus, mínus a ještě tak co kam vede. Před koupí jsem pročítal příspěvky na internetu ohledně napojení, ale vždy jsem se dostal jen k tomu, že to nesedí podle návodu popř. napojil to kamarád atd. Nakonec jsem to přece jen objednal v eshopu na www.yacomi.cz a řekl si, zapojím to sám.
Balení obsahuje:ukazatel, suchý zip na přichycení,návod v it. a angl. s tabulkou pro konkrétní moto a český návod přeložený prodávající firmou.
Jelikož se mi nechtělo oddělávat celou přední kapotáž, sundal jsem jen přední štítek a dostal se docela pohodlně na konektor napájení budíků,který je překrytý gumovým krytem.
Pak stačí odmotat izolaci která chrání samotné dráty a najít konkrétní barvy. Potřebné kabely jsem pro jistotu ještě porovnal se servisním manuálem, ale kupodivu barevné označení odpovídá přiloženému návodu, což na různých fórech popírají.
První jmenovaný je GT300:
světle modrý - žlutočerný........signál otáček
zelený - bílý...............................signál rychlosti
červený - hnědý........................napájení (+)
hnědý - černý............................napájení (-)
bílý .............................................dignostický, nastavovací-nezapojovat!
Po zapojení stáčí dostatečně zaizolovat a bílý kabel nechat prozatím přístupný kvůli nastavení.
Při zapnutí zapalování se rozsvítí ukazatel, teď je potřeba udělat nastavení. Bílým kabelem od ukazatele, který zůstal nezapojený se dotkněte cca na 1 vteřinu kostry (-) a ukazatel bude postupně přepínat mezi barvami podsvícení....červená, zelená, modrá,oranžová, fialová, světle modrá. Pro aktivování zvolené barvy znovu připojte bílý kabel od ukazatele na kostru (-) min. na 3 vteřiny. V tomhle bodě se už začínám lišit od postupu v návodu.
Po potvrzení zvolené barvy zatím bílý kabel od kostry neodpojujte a začne blikat na displeji 1. Nastartujte, rozjeďte se a udržujte otáčky motoru na 3tis. Po chvíli začne na displeji blikat 2...zařadíte 2 a znovu se dostaňte na otáčky kolem 3tis. Takhle držte postup až na 6 kvalt na displeji se pak ukáže 7. Potom vymáčkněte spojku a bez podřazování pozvolna zastavte. Na displeji se začne ukazovat blikající čtverec střídavě nahoře a dole. Když přestane blikat je potřeba odpojit bílý kabel od kostry a zamezit dalšímu kontaktu s kostrou. Pak už můžete zařadit neutrál a vypnout motor.Po dalším zapnutí zapalování, nastartování a rozjetí už bude ukazatel zobrazovat zařazený stupeň.
Nakonec jsem vše zaizoloval, připevnil ukazatel na destičku uchycenou na zadní stranu budíku a dal zpátky plexi.
Musím říct že tento způsob napojení funguje a zařazené rychlosti to ukazuje přesně. Přesto, pokud by jste postupovali podle návodu, tak to nikdy nenastavíte!
V manuálu je napsáno že stačí moto postavit na centrální stojan, aby se točilo zadní kolo při nastartovaném motoru a vy jen řadily rychlosti pro nastavení. Protože má ale Fazer FZS 600 snímač rychlosti na předním kole, při postupu podle manuálu nebude ukazatel snímat rychlost a vyhodnotí to jako chybu snímače!
Možná že má byt ukazetel rychlosti napojený někam jinam, ale tohle byl nejjednodušší postup. Jediná nevýhoda je v nastavení, protože dělat to při jízdě sám je docela o hubu. Osobně se mi to povedlo na 4 pokus a najetých 9 km.
Upozornění při nastavování:
-udržujte otáčky při jízdě na 3 tis
-při zobrazení 7 nekopejte dolů kvalty, pouze vymáčkněte spojku, pozvolna zastavte a počkejte na uložení do paměti (já nejdřív podřazoval při zastavování před uložením a to byla chyba)
Ještě poznámka na závěr. Tento popis souhlasí na FZS 600 r.v.2000,modelová řada 98-01.
Pro modely Fazer FZS 600 model 02-03 je zapojení dle aplikační tabulky (nemám ověřeno podle servisního manuálu).
GT300:
světle modrý - zelenočerný...signál otáček
zelený - bíložlutý......................signál rychlosti
červený - červenobílý..............napájení(+)
hnědý - bíločerný.....................napájení(-)
bílý.............................................diagnostický,nastavovací, nezapojovat
V poznámce je uvedeno napojení k budíkům a nebo na signál otáček a rychlosti napojit k ECU.
Text a foto: Xmegan
Reaguji na návod od Xmegana, který je sice perfektní, ale nejde to podle něho udělat na FZ6 r.v. 2004 a výše.
Zakoupil jsem podle něho uvedený ukazatel rychlosti i u stejné firmy Yacomi a dal se do práce.
Sundal jsem levý kryt polokapotáže a tam jsem našel ve svazku, který vede k budíku červeno-bílý a černo-bílý drát, ty jsem oholil asi 5mm a naletoval kousky drátů, Potom jsem sundal sedlo a povolil dva šrouby vpředu, který držej nádrž, a nádrž zvednul. Tam pod koncem nádrže je dvěma šrouby přidělané ECU (CDI) to odšrouboval, aby se mohlo lépe k drátům, je tam bílo-žlutý a zeleno-černý opět jsem na ně naletoval asi metrové dráty, které jsem zaizoloval k sobě a protáhl do přední části, kde jsem měl připravené červeno-bílý a černo-bílý drát. Na tyto čtyři dráty jsem přidělal konektory (samce) a na ukazatel jsem dal konektory (samice). Tím jsem měl
elektriku hotovou.
Ukazatel jsem přidělal tak, že jsem vyvrtal vedle budíku do kapotáže 9mm díru a tam jsem protáhl kabel od ukazatele, nejdříve jsem na něj nalepil suché zipy také s vystiženou dírou a přilepil. Také jsem přemýšlel jak ukazatel zabezpečit, aby nějaký poberta si ho nevzal příliš jednoduše, tak jsem drát protáhl okem, kterým je přidělán ke kapotáži a jím protažený svazek za ním omotal izolepou a stáhl svorkou na hadice. Kabel od ukazatele musí být napnutý, aby nešel odstřihnout u sucháče. Ještě jsem si prodloužil bílý kabel od ukazatele a vytáhl ven, abych k němu mohl bez problémů, ten je na to štelování. Jinak vše ostatní je dobře popsáno v návodu u ukazatele. Ještě pozn., že barvy drátů souhlasí!
Možná že se někomu tento můj postup bude hodit.